År 9



KOMMUNGEMENSAMT TEMAARBETE 

"IMAGINE"


Varje år har Sollentuna kommuns nior och gymnasieelever ett gemensamt temaarbete i bild (vissa har det även i slöjd). Temaarbetet avslutas med en utställning på Edsvik konsthall.    I år (2015-20116) är temat "Imagine". Vi har valt det temat eftersom det ska bli en stor John Lennon-utställning på Edsvik konsthall, och vi ska låta oss inspireras av låten och av John Lennons vision. Alla jobbar efter temat och sen får de som vill vara med på utställningen, som varar under två veckor efter påsklovet. Man använder det material som passar bäst för sin idé. Det kan vara både tvådimensionella och tredimensionella arbeten.                                                                                                              Under utställningsveckorna försöker vi hitta någon tid då vi kan besöka utställningen gemensamt, men man kan även åka dit och titta på eftermiddagarna och även under helgen.


Personligt porträtt

Det här porträttet handlar mer om vem du är än om hur du ser ut. Du kan givetvis ha med ett porträtt på dig själv i uppgiften, men det som ska framgå är hur du är som person och vilka intressen eller drömmar du har.

Börja med att skriva ner så mycket du kan om dig själv. 
Det kan vara egenskaper, saker du gillar att göra, intressen och annat som är specifikt för just dig. Det kan också vara drömmar du har eller saker du gör när du har din fritid. Skriv ner allt du kommer på.

När du har gjort det försöker du komma på hur du på bästa sätt kan få fram det i en bilduppgift. 
Fundera över vilket material som du tycker passar bäst för din uppgift. Det kan vara en målning, teckning, digital bild, film, en skulptur, foto eller annat. Du kan använda dig av vilket material du vill (som finns att tillgå i bilden) 
Kolla med mig om det är något som vi inte har. Det kanske går att få fram.
Om du vill använda fotografier så tänk på att göra något mer åt uppgiften än att bara visa olika saker du gillar på foto, eller bara fotografier på dig själv. Använd din fantasi och försök att inte begränsa dig. Lycka till!



BILDANALYS
Välj ett konstverk. Det kan vara en målning, teckning, skulptur, grafik eller dyl. Det måste vara någonting som du tycker ser intressant ut, som säger dig någonting, annars blir det svårt att komma på någonting att skriva i din analys.


Fakta om konstnären
Ta reda på fakta om konstnären, t.ex. när han/hon levde, och lite om konstnärens liv. Skriv en kort sammanfattning.


Beskrivning av konstverket
Vilket material är det gjort av? Storlek? Har det någon titel?


Studera konstverket noga och beskriv det 
utförligt:
Vad föreställer det? Beskriv allt du ser. Vad finns med, vilka figurer, föremål, färger, miljö osv. Beskriv konstverket som om du skulle beskriva det för någon som inte kan se det. Om du gör detta noggrant så kommer du säkert på en massa fler funderingar kring konstverket som du kan ta upp i själva analysen.


Analys:
Relationer.
Finns det människor med i konstverket? Vilken relation verkar människorna ha till varandra? Främlingar, släkt, fiender....Vilken stämning är det mellan människorna?
Vilka känslor väcker bilden?
Vad känner du när du tittar på bilden? Glädje, sorg, ångest. Vad är det i bilden som framkallar dessa känslor?
Kliv in i bilden.
Vad tror du har hänt, kommer att hända?
Påminner dig bilden om något annat?
Fantisera fritt, vad tänker du på? Saker du upplevt, berättelser du hört...


Varför?
Varför tror du att konstnären ville göra denna bild?
Vilket syfte har bilden främst? Ska den propagera för något? Underhålla? Ska den bara vara fin över soffan?
Skriv allt du kommer på om bilden.
Ta med en bild på konstverket. Tänk på att det är själva beskrivningen och analysen som är det viktiga, så du inte ägnar för mycket tid till konstnärens liv.


Lämna in till mig, eller maila mig din bildanalys senast v.46.


Du har ganska lång tid på dig…….men se till att göra bildanalysen när du inte har så mycket annat så att inte allt hopar sig i slutet…………

Lycka till!


ILLUSTRATION

Illustrationens uppgift är att vara ett komplement till en text och kan ha flera olika syften. Det kan vara för att locka till uppmärksamhet, förstärka en stämning, informera, förtydliga, instruera, roa eller bara vara dekorativ.
Din uppgift är att göra en illustration. Välj en text. Det kan t.ex. vara en dikt, ett citat eller ett stycke i en låt.
Läs texten och se vilka bilder som dyker upp i huvudet.

Använd det material som passar bäst till din illustration. Är det en glad text kan man förstärka den genom att göra en glad bild i glada färger och tvärtom.
Välj om du vill integrera texten i bilden eller om du vill ha den vid sidan av.




KOMMUNGEMENSAMT TEMAARBETE

Varje år har Sollentuna kommuns nior och gymnasiet ett gemensamt tema i bild (vissa har det även i slöjd) som avslutas med en utställning på Edsvik konsthall. I år (2014-2015) har temat varit "Identitet". Alla jobbar efter temat och sen få de som vill vara med på utställningen som varar under två veckor efter påsklovet. Man använder det material som passar bäst för sin idé. Det kan vara både tvådimensionella och tredimensionella arbeten och även film. Vi försöker att hitta någon tid då vi kan besöka utställningen gemensamt, men man kan även åka dit och titta på eftermiddagarna och även under helgen.






DESIGNUPPGIFT
Den här uppgiften innehåller två olika delar. En informationsskiss på en produkt och en reklamaffisch.

1 Skissen: Gör en egen design av en valfri produkt t.ex. ett klädesplagg, en möbel, leksak, smycke, verktyg, mobiltelefon, skateboard, kosmetika etc.
Rita upp din produkt och bestäm material, färg, form o.s.v. Hitta på ett namn på produkten. (t.ex. bokhyllan Billy)
Skriv några rader om din produkt och berätta varför du har valt att göra just denna.

VIKTIGT! Bestäm målgrupp. Är det en produkt för pensionärer,
ungdomar, en viss yrkesgrupp eller annat. Precisera så tydligt du kan. Skriv t.ex. inte bara ”ungdomar”, utan vilken sorts ungdomar. Äventyrliga, sportiga, modemedvetna, fattiga studenter eller annat.

2 Affischen: Gör en reklamaffisch och utforma den så att målgruppen inte kan motstå produkten....gärna med en slogan..... OBS! Tänk på målgruppen! Din affisch måste ju SYNAS för rätt personer!
Titta på andra reklamaffischer och fundera över hur dom försöker fånga sin målgrupp. Det är ju inte alltid man visar upp själva produkten.


Använd det material du tycker passar bäst för just din reklambild. Disponera hela ytan på ett bra sätt och använd de material och tekniker vi gått igenom tidigare, t.ex. perspektiv om du behöver få in djup, eller komplementfärger om du behöver få extra färgeffekt! 




Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvisgenomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9

Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9

Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk ochrelativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ettrelativt väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för dåutvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp.

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9

Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9

Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk ochväl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutveckladeomdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för dåvälutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar