BILDKOMPOSITION
skapa djup i bilden
- Ha med någonting i förgrunden som är så pass nära att det försvinner ut ut bilden.
- Ha med olika nivåer i din bild, alltså olika avstånd till de föremål du valt att ha med.
- Ha med någonting som slingrar sig in i bilden typ en väg, bäck, mur eller annat.
- Jobba med djupet även när det gäller färgen. Tänk på att färger som finns nära betraktaren upplevs som mer intensiva och varmare i tonen än färger som är långt bort.
Reklambildsanalys
Ordet reklam kommer från det latinska ordet reclamo, som betyder ”att ropa högt”. Den som gör reklamen vill alltså tala om något, så att du lägger märke till det. Reklamen ska ge dig information men också övertyga dig, så att du köper något eller gör något.
Det finns många olika sorters reklam. Antagligen ser du varje dag reklam i tidningen, på webbsidor, på stortavlor utomhus och på anslagstavlor. På Tv bryter reklamen in med jämna mellanrum, liksom i radio. I din brevlåda hamnar direktreklam, det vill säga reklam som skickas till dig eller delas ut till alla hushåll i området. Kanske får du dessutom reklam via mobilen eller e-post.
I all reklam är formen mycket viktig, det vill säga färger, bilder, layout, ordval och så vidare. INGENTING har hamnat på bilden av en slump utan allt är noggrant uttänkt för att få oss att känna oss på ett speciellt sätt. Den anspelar på behov som vi alla har, till exempel att vara med om spännande saker, att vara förälskad, att vara glad, att vara med i en gemenskap och känna sig trygg. Reklamens budskap till dig är att om du gör som reklamen säger så blir allting bättre.
Din uppgift blir att välja ut en reklambild och analysera den enligt frågorna nedan.
Kom ihåg att vara tydlig i dina åsikter och tankar och motivera vad du tycker och tänker så mycket och så utförligt som möjligt.
- Varför valde du just denna reklambild? Vad var det första i bilden som du lade märke till?
- Vem/vilka vänder sig reklamen till (målgrupp)? Specificera så tydligt du kan. Ex. skriv inte bara ”ungdomar”, utan vilken typ av ungdomar är det man riktar sig till.
- Vad handlar bilden om? På vilket sätt ska målgruppen bli övertygad om att välja just denna vara/tjänst? Vad anspelar den på (t.ex. kärlek, sex, gemenskap, äventyr, trygghet)?
- Hur är texten utformad?
- Vilka känslor väcker reklamen i dig?
- Vilka värderingar speglar reklamen?
- Vilka fakta finns med?
- Vem är avsändaren d v s vem gör reklamen för produkten/tjänsten?
- Vad tycker du talar tydligast för produkten d v s vilket är det starkaste skälet för att någon ska köpa just denna vara/tjänst?
Reklambildsuppgift
Nu ska du välja en reklambild och förändra den. Du kan välja att göra det i Photoshop eller så kan jag göra en färgkopia på den som du sen kan bearbeta. Du kan klippa och klistra, eller måla/teckna in saker. Förändra budskapet helt, eller förstärk det så det blir övertydligt. T.ex. om du tycker att bilden anspelar på äventyr så kan du göra bilden extra äventyrlig. Eller så kan du förändra den så det kanske blir töntigt. Du kan också skriva om texten, eller förtydliga den, så att den får dubbel effekt.
Skriv sen en utförlig kommentar om din förändring.
Skriv vad du tagit bort i reklambilden eller vad du lagt till. Allt du har ändrat på.
Redogör sen för förändringen. Är det samma målgrupp eller avsändare som innan. Hur har budskapet påverkats av din förändring? Vilken stämning har reklambilden nu?
Lägg in både originalbilden, den förändrade reklambilden och din förklarande text i ett dokument och dela med mig. solin_s@edu.sollentuna.se
Skriv vad du tagit bort i reklambilden eller vad du lagt till. Allt du har ändrat på.
Redogör sen för förändringen. Är det samma målgrupp eller avsändare som innan. Hur har budskapet påverkats av din förändring? Vilken stämning har reklambilden nu?
Lägg in både originalbilden, den förändrade reklambilden och din förklarande text i ett dokument och dela med mig. solin_s@edu.sollentuna.se
Lycka till…….
PARAFRAS
En parafras gör man när man gör en egen tolkning av någon annans konstverk. (Se exempel på parafraser på bloggens startsida)
Man ska kunna se kopplingen till det verk man gjort parafras på. Det kan t.ex. vara genom att man byggt upp bilden på samma sätt som ursprungsbilden och använder samma motiv, men gör det på sitt eget sätt, eller så kan man ta någon del av ursprungsbilden och sätta in den i något annat sammanhang.
Välj ett konstverk och gör en egen parafras. Använd det material du tycker passar bäst för att få fram den effekt du är ute efter.
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvisgenomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk ochrelativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ettrelativt väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för dåutvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk ochväl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutveckladeomdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för dåvälutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar